Veelgestelde vragen
De eerste stap is een aanvraag indienen via het online formulier. Wij gaan dan na of u effectief aan
alle voorwaarden voldoet. Na interne goedkeuring van uw dossier, zoeken we samen met Fluvius
naar de meest geschikte locatie voor de laadpaal. Vervolgens leggen we ons locatievoorstel voor aan
de stad Antwerpen ter goedkeuring. Wanneer een geschikte locatie gevonden en overeengekomen
is, zullen we de laadpaal zo snel mogelijk installeren en activeren. Gedurende het hele proces kan u
de status van uw aanvraagopvolgen via het online klantenportaal.
U woont in Antwerpen, bent (bijna) eigenaar of leasingnemer van een plug-in hybride of batterijelektrische wagen, heeft geen oprit of garage waar een private laadpaal kan geïnstalleerd worden en
beschikt niet over een bestaande publieke laadpaal binnen 250m wandelafstand van uw
woonplaats.
Ja en neen. Wanneer uw aanvraag geweigerd wordt, is tijdens ons onderzoek gebleken dat u niet
voldoet aan alle strikte voorwaarden en dus niet in aanmerking komt voor een nieuwe publieke
laadpaal in de buurt. Echter, als u meent dat u wél voldoet aan alle voorwaarden en u onterecht bent
afgekeurd door een menselijke fout, kan u contact met ons opnemen.
Ja. Ook plug-in hybrides komen in aanmerking.
Neen. U kan enkel een aanvraagindienen voor uw woonadres.
Ja. U kan een aanvraag indienen voor een privéwagen, private lease wagen of bedrijfswagen. Er zal
tijdens het aanvraagproces gevraagd worden naar een document dat bewijst dat de wagen effectief
door u gebruikt wordt. Dit kan met een bestelbon, inschrijvingsbewijs, leasecontract, etc.
Neen. De stad meet voortdurend de bezettingsgraad van de publieke laadpalen aan de hand van
sensoren in zowel de laadpalen als hun voorbehouden parkeerplaatsen. Indien blijkt dat de
bezettingsgraad van de laadplaatsen in uw buurt dermate hoog is, zal de stad de mogelijkheden.
Onderzoeken om de laadlocatie uit te breiden volgens het paal-volgt-paal principe. Per
laadlocatie kunnen er echter wel maximaal 2 laadpalen met 4 laadplaatsen komen. Voor
klachten en suggesties hieromtrent, verwijzen wij u dan ook door naar de .
Het district Wilrijk geeft nooit een akkoord voor het plaatsen van laadpalen op langsparkeerplaatsen,
maar enkel op haaksparkeerplaatsen. Hierdoor kan de afstand van maximum 250m wandelafstand
tot een laadpaal in dit district niet gegarandeerd worden. Voor klachten en suggesties hieromtrent,
verwijzen wij u dan ook door naar de stadsdiensten.
Wij behandelen uw aanvraag zo snel mogelijk. Toch moet u rekenen op maximaal een jaar wachttijd
tussen het moment van uw aanvraag en de indienststelling van uw laadpaal. Het intekenen en
plaatsen van de laadpaal vereist namelijk overlegtussen heel wat verschillende partners. Bovendien
kunnen zich technische problemen voordoen voor, tijdens en na de installatie. Gedurende het hele
proces kan u de status van uw aanvraagopvolgen via het online klantenportaal.
U kan betalen met een waaier aan laadpassen en met uw betaalkaart via de app. Ontdek hier stap
per stap hoe u een laadsessie kunt starten en beëindigen.
Momenteel biedt TotalEnergies geen eigen laadpas aan voor particulieren. Voor zakelijke
bestuurders met een BTW-nummer bieden wij de TotalEnergies Charge+ laadpas aan.
TotalEnergies streeft ernaar om zoveel mogelijk verschillende laadpassen te accepteren op
onze laadpalen. U vindt de lijst met aanvaarde laadpassen op ons netwerk hier.
Elke aanbieder heeft zijn eigen prijsstrategie. De ene rekent een hoger tarief per kWh aan,
maar neemt eventuele kosten per minuut voor zijn rekening. De andere hanteert een lager
tarief per kWh, maar kan kosten per transactieof per minuut aanrekenen. Over het algemeen
gelden de tarieven zoals vermeld op de website of mobiele applicatie van de gebruikte
aanbieder. Het is dus aangeraden om alle aanbieders te vergelijken zodat u de laadpas kunt
kiezen die het best aansluit bij uw noden en wensen. De bestelling van een laadpas kan u
doen via de website of applicatie van de aanbieder.
Moest uw laadpas niet geaccepteerd worden, kan u ook altijd uw laadbeurt betalen met uw
bankkaart.
Op de meeste laadpalen kan u niet rechtstreeks met uw betaalkaart betalen. U kan wel uw
betaalkaart koppelen in de TotalEnergies Charge Europe app en hiermee de laadsessie
starten (door middel van de QR-code te scannen).
Uw kosten hangen af van de gekozen betaalmethode, of dit nu een laadpas van een derde partij is of
onze Charge Europe-app. Elke aanbieder heeft zijn eigen prijsstrategie. De ene rekent een hoger
tarief per kWh aan, maar neemt eventuele kosten per minuut voor zijn rekening. De andere hanteert
een lager tarief per kWh, maar kan kosten per transactie of per minuut aanrekenen. Over het
algemeen gelden de tarieven zoals vermeld op de website of mobiele applicatie van de gebruikte
aanbieder. Het is dus aangeraden om alle aanbieders te vergelijken zodat u de laadpas kunt kiezen
die het best aansluit bij uw noden en wensen. De bestelling van een laadkaart kan u doen via de
website of applicatie van de aanbieder.
Meer informatie over de kosten wanneer u laadt via onze applicatie vindt u op de pagina Tarieven.
Geen paniek! Dit is volkomen normaal als u laadt via de app. Er wordt altijd een pre-autorisatie met
€100 gedaan. Na de laadsessie wordt het werkelijk verschuldigde bedrag afgerekend en krijgt u de
pre-autorisatie terug op uw rekeninggestort. Dit gebeurt automatisch en kan een paar dagen duren,
afhankelijk van uw bank. Indien het langer dan twee weken duurt, kan u contact met ons opnemen.
Ja. Al onze laadpalen zijn compatibel met alle elektrische en plug-in hybride voertuigen.
Ja. De reguliere parkeergelden of bewonerskaarten blijven altijd van toepassing, ook op de
voorbehouden laadplekken. De laad- en rotatietarieven geven met andere woorden geen vrijstelling
voor parkeergelden
Het rotatietarief is een extra kost diein rekeningwordt gebracht om bestuurders te sensibiliseren om niet langer dan noodzakelijk een laadpaal bezet te houden en hun wagen te verplaatsen naar een reguliere parkeerplek. Zo krijgt iedereen de kans om zijn/haar wagen op te laden.
Voor traagladers: het rotatietarief van €0,01/min. (incl. BTW) is van toepassing tussen 08:00-20:00 en treedt automatisch in werking 30 minuten nadat uw laadsessie is afgelopen.
Voor snelladers: het rotatietarief van €0,25/min. (incl. BTW) is 24/7 van toepassing en treedt
automatisch in werking10 minuten nadat uw laadsessie is afgelopen.
Tenzij meerdere bewoners binnen eenzelfde zone een geldige aanvraag hebben ingediend, zal de stad in het begin slechts één plek reserveren voor het opladen van voertuigen. Deze strategie van de stad Antwerpen moet de nood aan laadpunten enerzijds afstemmen met de beperkte parkeerplaatsen anderzijds. De stad meet continue de bezettingsgraad van de laadpalen. Wanneer die een bepaalde grens overschrijdt, zal de stad automatisch een extra plaats reserveren en/of een extra laadpaal laten plaatsen.
TotalEnergies staat enkel in voor de installatie en exploitatie van de laadpalen, niet voor de
markeringen en borden. Indien u hierover klachten of suggesties hebt, verwijzen wij u door naar de
stadsdiensten.
Als er geen signalisatie aanwezig is, heeft een wagen op fossiele brandstof ook het recht om op die
plek te staan, ondanks dat er zo een laadpunt versperd wordt. Deze strategie is hierboven uitgelegd.
Als er wel verkeersborden aanduiden dat de plaats gereserveerd is voor het opladen van voertuigen,
mag een wagen op fossiele brandstoffen daar uiteraard niet staan. TotalEnergies heeft niet de
autoriteit om de parkeerregels te handhaven. Neem bij klachten of suggesties dus rechtstreeks
contact op met de stadsdiensten of de politie.
Is de auto nog aangesloten op de laadpaal? Het rotatietarief dat automatisch in werking treedt wanneer de wagen opgeladen is, zal bestuurders aansporen om hun wagen te verzetten eens hij opgeladen is.
Is de auto niet aangesloten op de laadpaal? Dan overtreedt de wagen de parkeerregels.
TotalEnergies heeft niet de autoriteit om de parkeerregels te handhaven. Neem bij klachten of
suggesties dus rechtstreeks contact op met de stadsdiensten of de politie.
De stad meet voortdurend de bezettingsgraad van de publieke laadpalen met sensoren in zowel de
laadpalen als hun voorbehouden parkeerplaatsen. Indien blijkt dat de bezettingsgraad van de
laadplaatsen dermate hoog is, zal de stad mogelijkheden onderzoekn om de laadlocatie uit te
breiden volgens het paal-volgt-paal principe. Per laadlocatie kunnen er echter wel maximaal 2
laadpalen met 4 laadplaatsen komen. Voor klachten en suggesties hieromtrent, verwijzen wij u
dan ook door naar de stadsdiensten.